З 2018 року в Україні стартувала трансформація системи охорони здоров’я. ЇЇ мета змінити медичну систему в нашій країні на користь пацієнтів — підвищити якість та збільшити доступ пацієнтів до медичних послуг, гарантувати безоплатні послуги для всіх. Ці зміни допомагають медзакладам розвиватись і створюють комфортні умови для роботи медичних працівників. Від реформи виграють всі. Ділимося з вами історіями успіху окремих лікарень, яким вдалось в короткі терміни змінитися в інтересах пацієнтів.
Медична система в Україні стає пацієнторієнтовною. Це означає, що заклади охорони здоров'я, які успішно працюють за нових умов, надають медичну допомогу, орієнтуючись в першу чергу на бажання та потреби пацієнтів. Зокрема у питаннях, лікування, реабілітації та одужання.
За нової системи фінансування всі медичні заклади, що мають договір з Національною службою здоров’я, почали отримувати кошти за надані послуги пацієнтові. Відтепер пацієнт може обрати лікаря та заклад, де отримати медичні послуги без прив'язки до місця реєстрації.
Саме вільний вибір пацієнта стимулює медзаклади розвиватися. Чим більше пацієнтів звернеться до медзакладу за якісною послугою, ти більше коштів заклад отримає від НСЗУ, що закуповує ці послуги у закладі згідно договору.
“Щоб привабити до себе пацієнтів медзаклади підвищують рівень сервісу. Все частіше можна зустріти заклади, де записатися до лікаря можна онлайн чи по телефону. Зникають довгі черги під кабінетами. З’являється зрозуміла навігація, зручне пересування всередині закладу, достатня кількість місць для очікування, комфортні вбиральні, можливість випити води та багато іншого.
Трансформація системи охорони здоров’я спонукає лікарні ставати саме такими, оскільки тепер пацієнт має можливість обрати. У кожному із закладів, що мають договір з НСЗУ, пацієнтові гарантовані безоплатні медичні послуги за Програмою медичних гарантій, а також ліки з Нацпереліку. Тому конкурентною перевагою для пацієнтів є сервіс та дотримання правил надання послуг”,- говорить заступниця голови НСЗУ Тетяна Бойко.
У квітні 2020 року стартувала реформа спеціалізованої медичної допомоги. Спеціалізовані медзаклади по всій країні підписали договори з НСЗУ та почали надавати послуги за Програмою медичних гарантій. Вже за ці півтора року відбулися зміни в інтересах пацієнта.
Історії успіху окремих лікарень
У Вінницькій психоневрологічній лікарні ім. Ющенка, зважаючи на профіль закладу, частина пацієнтів належить до вразливих груп населення. Уважність до їхніх проблем та подолання стигми є основою пацієнторієнтованого підходу закладу.
При лікарні праці.є наглядова рада. До її складу входять представники громадських організацій, які перевіряють задоволеність пацієнтів, опитують їх. За платні послуги можна розрахуватися виключно через термінал. Вартість кожної послуги зафіксована в системі, тож зловживання з боку персоналу неможливе.
У меню для пацієнтів є риба, м’ясо, сосиски, яйця, масло, сир, молоко, овочі, соки.
За день до візиту пацієнтам обов’язково телефонують і нагадують про запис. Завдяки попередньому запису лікарі можуть підготуватися до прийому, а пацієнти не втрачають час у чергах.
Інший приклад — Львівський обласний клінічний перинатальний центр. У 2021 році тут почали надавати повний цикл послуг для пацієнток: від планування та ведення вагітності, пологів різного ступеня складності до виходжування новонароджених, зокрема, і передчасно народжених, до моменту виписки додому.
Центр дотримується принципу безбар’єрності. Це не лише пандуси, тактильна плитка і шрифт Брайля, а й комунікація з пацієнтами: дні відкритих дверей, заняття у Школах відповідального батьківства та грудного вигодовування, анкетування щодо задоволеності пацієнтів.
У Стрийській центральній районній лікарні проаналізували потребу мешканців регіону в медичних послугах і почали розвивати напрям лікування інсультів та інфарктів. З пацієнтами із цими захворюваннями працює мультидисциплінарна команда, яка після стабілізації стану пацієнта працює над його реабілітацією. У лікарні, як стверджує керівництво медзакладу, не існує “благодійних внесків”.
Тернопільська міська дитяча лікарня має повну вертикаль медичної допомоги для дітей: від первинної до високоспеціалізованої допомоги, зокрема реабілітаційних послуг. На реабілітацію сюди приїздять пацієнти з 10 областей. Лікарня надає багато послуг, тож отримує достатньо фінансування і на лікування пацієнтів, і на підвищення зарплат медичним працівникам.
У Київському пологовому будинку №2 до послуг пацієнток відремонтовані пологові зали, обладнані палати, м’які меблі, шведські стінки та одноразові халати. Після пологів породіллі не треба йти в палату самій — її відвезуть на кріслі. За відгуками пацієнток, їх не просять про так званий “благодійний внесок”. Адже Національна служба здоров’я уже заплатила лікарні за кожні пологи.
Це лише декілька прикладів позитивних змін, що відбуваються у лікарнях після впровадження другого етапу медичної реформи. Більше історій успіху можна побачити на первинній ланці, що працює за новою системою фінансування з 2018 року.
Завдяки трансформації системи медичні послуги для українців стають якіснішими та безпечними. А пацієнти відчувають, що їх здоров’я та інтереси стоять у пріоритеті.