Звернення
Від імені Ради громадського контролю при Національній службі здоров’я України (далі - НСЗУ) висловлюємо своє занепокоєння загрозою грубого втручання у діяльність суб’єктів господарювання, що надають послуги медичного обслуговування, з боку Уряду в особі Міністерства фінансів України, яке виступило із пропозицією зобов'язати всіх суб’єктів господарювання, які отримують фінансування за рахунок коштів Державного бюджету від НСЗУ, перевести свої рахунки з банківських установ у Державне казначейство. Таке рішення, у разі ухвалення Урядом, зруйнує ефективний механізм прозорих розрахунків за надані медичні послуги, призведе до фактичної зупинки реформи фінансування охорони здоров'я та поставить під загрозу знищення таку важливу для мільйонів пацієнтів програму "Доступні ліки".
Звертаємо увагу, що одним із головних принципів, закладених у реформу фінансування охорони здоров’я, є забезпечення автономності надавачів медичних послуг. Це стало можливим завдяки переведенню бюджетних надавачів медичних послуг, які здійснюють медичне обслуговування населення в рамках програми медичних гарантій, у статус комунальних підприємств, що означає їх самостійне повноцінне господарювання, спрямоване на досягнення економічних, соціальних результатів без мети одержання прибутку, а також прийняття рішень щодо поточного управління, кадрової політики, укладення договорів, встановлення рівня заробітної плати своїх працівників без прив’язки до тарифної сітки тощо. Законодавством було прямо передбачено право з акладів охорони здоров’я, утворених в результаті реорганізації державних та комунальних закладів охорони здоров’я - державних та комунальних установ, мати рахунки в установах банків. Відкриття та використання рахунків в установах банків було і залишається невід’ємним правом надавачів медичних послуг, а також аптечних закладів незалежно від форми власності.
Крім того, надавачами медичних послуг за кошти державного бюджету наразі можуть бути приватні суб’єкти, що стало одним із досягнень медичної реформи.
Звертаємо увагу, що відповідно до пункту 3 Положення про єдиний казначейський рахунок, затвердженого наказом Державного казначейства України від 26.06.2002, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 липня 2002 р. за № 594/6882, функціонування єдиного казначейського рахунку забезпечує, зокрема, залучення на поворотній основі коштів, що розміщені на ньому, для покриття тимчасових касових розривів місцевих бюджетів, Пенсійного фонду України та для надання середньострокових позик місцевим бюджетам.
Така можливість залучення коштів надавачів медичних послуг:
- матиме вкрай негативний вплив на автономність надавачів медичних послуг та аптечних закладів, що беруть участь у програмі “Доступні ліки”,
- позбавить їх можливості ефективно розпоряджатись отриманими на виконання Програми медичних гарантій коштами,
- негативно вплине на імідж змін, що здійснюються у системі фінансування сфери надання медичних послуг,
- суттєво знизить зацікавленість суб’єктів господарювання різних форм власності в участі у програмі “Доступні ліки” та поставить під загрозу подальше втілення реформи.
Ми вважаємо, що така ініціатива Міністерства фінансів України є нічим іншим, як спробою залатати "дірку" у бюджеті на 2021 рік в сфері охорони здоров'я і є грубим втручанням в господарську діяльність як комунальних закладів охорони здоров'я, так і інших суб’єктів господарювання, що беруть участь у наданні медичних послуг та програмі “Доступні ліки”. Такий підхід несе безумовні ризики для здоров'я населення, системи охорони здоров’я, репутаційні ризики для Уряду і є неприпустимими.
З повагою, члени Ради громадського контролю при НСЗУ