Звернення
Від імені Ради громадського контролю при Національній службі здоров'я України (далі — РГК НСЗУ), висловлюємо своє занепокоєння щодо проєкту державного бюджету на 2021 рік, яким передбачається суттєве недофінансування системи охорони здоров'я.
Члени Ради громадського контролю при НСЗУ вважають, що такий проєкт державного бюджету, у разі його ухвалення, залишить громадян України без можливості отримати гідне медичне обслуговування. Системна трансформація медичної галузі можлива лише при наявності достатнього фінансування. Ми спрогнозували, до яких наслідків може призвести дефіцит коштів у системі охорони здоров'я в цілому, та для програми медичних гарантій (далі — ПМГ), зокрема.
Впроваджуючи ПМГ у квітні 2020 року, НСЗУ зазначала, що підвищення тарифів на пакети ПМГ та збільшення кількості цих пакетів можливе за умови збільшення бюджету на програму. Спеціалісти НСЗУ разом з партнерами з міжнародних організацій та МОЗ України розрахували вартість потреби на 2021 рік, яка складає 225 млрд грн. Але Кабмін рекомендував до другого читання бюджет у розмірі лише 123,5 млрд грн, що на 45% менше від потреби.
Таке недофінансування загрожує тим, що збільшення тарифів на пакети ПМГ у наступному році не відбудеться, а це, відповідно, унеможливить підвищення оплати праці медичним працівникам.
Натомість, бюджет у розмірі 123,5 млрд грн змусить НСЗУ зменшити кількість послуг з ранньої діагностики онкологічних захворювань, що оплачуються за державний кошт. Ці захворювання є лідерами в переліку причин смертності в Україні.
Найбільшу тривогу членів РГК НСЗУ викликають видатки, які Кабмін планує виділити на подолання пандемії COVID-19, а саме — 14,5 млрд грн. В умовах, в яких опинилась Україна на порозі чергового локдауну, через високий рівень захворюваності та неспроможності медичної системи належним чином протистояти вірусу, Кабмін закладає у державний бюджет суму, якої ледве вистачить на перший квартал 2021 року.
Крім того, без додаткового фінансування залишаються соціально небезпечні хвороби (ВІЛ, туберкульоз, вірусні гепатити та програма лікування опіоїдної залежності препаратами ЗПТ). На 2021 рік у державному бюджеті було передбачено підвищення тарифів на ці пакети, щоб надати належне медичне обслуговування пацієнтам та виконати цілі, що закладені в Стратегіях по боротьбі із соціально значущими захворюваннями. Ухвалення бюджету, який пропонує Кабмін зробить неможливим забезпечення пацієнтів рівним доступом до лікування та медичних послуг.
Пандемія коронавірусу довела, що побудова сильної та стабільної медичної системи має бути пріоритетним завданням для будь-якої влади. Україна вже зробила важливі кроки в цьому напрямку, але попереду багато роботи, мета якої забезпечити українців гідними медичними послугами. Для завершення трансформації медичної системи важливе стабільне та достатнє фінансування. Більше того, відповідно до рекомендацій Всесвітньої організації охорони здоров‘я, державне фінансування медичної галузі повинно складати не менше 5% від ВВП країни.
Тому, просимо Вас віднайти кошти між першим і другим читанням, які забезпечать подальший розвиток медичної системи та рівний доступ громадян України до медичних послуг.
З повагою, Члени Ради громадського контролю при НСЗУ