Сумська обласна дитяча клінічна лікарня одна з тих, керівництво якої повірило у медреформу, і скористалося її можливостями. В результаті пацієнти закладу відчули позитивні зміни - вони отримують справді безоплатні послуги за Програмою медичних гарантій, в комфортних умовах і з увагою до своїх потреб. Заклад відійшов від фінансування ліжка і зосередився на наданні якісної послуги. Які кроки для цього робили, розповів керівник лікарні Ігор Змисля.
Візит відбувся завдяки ініціативі пацієнтської організації БФ “Пацієнти України” під назвою “Історії успіху лікарень, які повірили у медреформу”. В межах цього проєкту показують позитивні приклади впровадження реформи у медзакладах та обмінюються досвідом.
Фінансування
Завдяки медреформі заклад почав отримувати більше коштів.
У 2020 році лікарня підписала договір з Національною службою здоров’я України і отримала з держбюджету на 14 млн грн більше, ніж отримувала за медичною субвенцією до реформи. За словами керівника медзакладу, це суттєва сума.
“Найбільша зміна, яка відбулася - це зміна для пацієнта. Пацієнт зараз може отримувати у нашій лікарні безоплатно усі послуги, які визначені у договорі з Національною службою здоров’я”, - говорить Ігор Змисля.
У 2021 році лікарня підписала договір з НСЗУ на 15 пакетів послуг на суму понад 70 млн грн. У 2020 році за Програмою медгараній медзаклад отримав 67,4 млн грн.
Поступово збільшується і зарплата медиків. Її розмір у лікарні визначають самостійно, адже трансформація система дала медзакладам управлінську та фінансову автономію.
У 2020 році порівняно із 2019 середня заробітна плата у лікарів зросла на 17,4%, у середнього медичного персоналу на 21%, а у молодшого медперсоналу - майже на 19%.
Що змінилося у медзакладі
Відремонтували та замінили обладнання у 3 із 4-ох операційних.
Повністю провели реконструкцію відділень реанімації.
Відремонтували хол медзакладу та облаштували сучасну рецепцію доступну для людей з інвалідністю.
Дооснастили відділення інтенсивної терапії новонароджених сучасним обладнання, серед якого монітори цілодобового спостереження. А також - апаратура для проведення гіпотермії, яка значно зменшує частоту ДЦП і смертність.
У закладі працює єдина в області неонатальна виїзна бригада, яка оснащена реанімобілем для перевезення немовлят з пологових будинків області.
Закупили нове обладнання для якісної реабілітації.
Запустили систему автономного опалення та гарячого водопостачання. Замінили дах, який протікав.
Активно працюють з благодійними фондами. Завдяки співпраці з донорами відновили систему постачання киснем, облаштували сімейну кімнату. А пацієнтів з онкогематологічного відділення повністю забезпечити дороговартісними ліками.
Як цього досягнули
Відійшли від утримання ліжок - їх кількість зменшили на 10%. Частину перепрофілювали - відкрили 6 стаціонарних паліативних ліжок та 15 реабілітаційних.
Завдяки сучасному обладнанню значно зменшили середній термін лікування пацієнта і відповідно час зайнятого ліжка. А це відповідно зменшує вартість лікування і збільшує кількість пролікованих пацієнтів.
Штат лікарні, що не задіяний у наданні медичної допомоги, зменшили на 19%. Так, скоротили операторів комп'ютерного набору, вихователів, бібліотекарів. Це дозволило зекономити кошти і перерозподілити зони відповідальності працівників.
Скоротили кількість штатних одиниць. Замість п’яти заступників керівника залишився один. А головний лікар став директором автономізованого підприємства.
Сімейно орієнтований підхід
Спільне перебування батьків і дітей поступово стає стандартом медичного обслуговування лікарні. Рідних все частіше залучають до процесу лікування, догляду та прийняття важливих рішень.
У онкогематологічному відділенні перебувають діти з батьками у палатах для 1-2 людей, з окремим душем та санвузлом. Крім їдальні у цьому відділенні є облаштована кухня для батьків.
Вікторія Мілютіна, директорка Північного міжрегіонального департаменту НСЗУ: “Про Сумську обласну дитячу клінічну лікарню я чула задовго до того, як прийшла працювати у Національну службу здоров’я України. Заклад відзначався якісною дитячою онкологічною послугою. Я вітаю те, що колектив лікарні не побоявся виклику і став одними із перших провідником змін у регіоні. Тут якісно впроваджують цифрові сервіси для пацієнтів і добре вносять в систему електронні медичні записи. А також ведуть доброчесну роботу - у НСЗУ не надходять скарги на цей заклад, що дуже важливо. Також лікарня впевнено законтраткувалася на 2021 рік, має потужній бюджет. І це теж свідчить про якісну роботу в інтересах пацієнта.”
Інна Іваненко, виконавча директорка БФ “Пацієнти України”: Ми завжди вірили в медреформу і знали, що на місцях є люди, які руками її втілюють. Нам важливо показати результати цієї легкої роботи і пацієнтам, і медикам. Наша мета - надихнути інші лікарні впроваджувати у себе позитивні зміни. Сподіваюся, що учасники, які приїхали в Суми з усієї України, повернуться в свої регіони з новими ідеями. Та розуміння, що насправді дає трансформація системи і для чого вона потрібна”.