Національна служба здоров’я створює аналітичні дашборди для пацієнтів та медичної спільноти щодо реального стану у медичній галузі.
Трансформація системи охорони здоров’я відбувається паралельно з цифровою трансформацією і не рухається без електронної системи охорони здоров’я. Завдяки електронній системі Національна служба здоров’я України отримує достовірну інформацію про те, скільки пацієнтів, з якими діагнозами, в яких медзакладах лікуються, та які справжні витрати держави на надання медичної допомоги.
Електронна система охорони здоров’я забезпечила прозорість і відкритість даних та дозволила оперативно обмінюватися інформацією. Ці дані є відкритими і доступними. Саме вони стали важливим інструментом розвитку та функціонування медичної реформи.
Національна служба здоров’я не лише публікує відкриті дані, а й створює аналітичні дашборди, тобто візуалізує інформацію у зручному форматі. Наприклад, на основі даних про укладені декларації, з’явився дашборд «Електронна карта місць надання первинної медичної допомоги». На ньому пацієнт може самостійно подивитися, де є найближчий заклад, який підписав договір із НСЗУ, які лікарі там працюють і скільки вони мають пацієнтів. Ця інформація допомагає вільно обирати лікаря.
Або дашборд «Електронна карта аптек-учасниць програми реімбурсації лікарських засобів («Доступні ліки»)», який показує, де найближча аптека, у якій можна отримати ліки, скільки рецептів відпустила аптека та коли погасили останній.
Зараз на сайті НСЗУ 24 дашборди. З їх допомогою пацієнт може дізнатися:
- які послуги за Програмою медичних гарантій надає будь-який заклад охорони здоров’я, що підписав договір з НСЗУ;
- де можна укласти декларацію та з яким лікарем;
- де розташована найближча аптека з Доступними ліками;
- скільки грошей отримав медзаклад від НСЗУ та за які послуги.
За останній рік дашборди на сайті НСЗУ переглянули 2 млн 400 тис користувачів, а за останній тиждень - 113 тис.
Більшість дашбордів - 12, стосуються первинної медичної допомоги, у категорії спеціалізованої медичної допомоги - 10 дашбордів. 8 дашбордів показують інформацію щодо Covid-19, а 7 - про “Доступні ліки”.
Найпопулярнішим дашбордом за останній час став інструмент який показує, скільки закладів уже подали свої пропозиції, щоб укласти договір з НСЗУ і працювати з 1 квітня за новою Програмою медичних гарантій. На другому місці дашборд, про який уже згадували - “Електронна карта місць надання первинної медичної допомоги”. Це один з найкорисніших інструментів, адже дозволяє побачити, з яким лікарем можна підписати декларацію.
Ще один корисний для пацієнта дашборд - “Укладені договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій”. Зараз пацієнт не обмежений у виборі медичного закладу. Він може звернутись з електронним направленням туди, де йому зручно. Це може бути медзаклад комунальної або приватної форми власності, або ж лікар, який має власну практику. Головна умова - наявний договір з НСЗУ. Дашборд “про укладені договори” показує, чи надає обраний вами заклад потрібну послугу.
Ще один важливий дашборд - “Оплати надавачам медичної допомоги за програмою медичних гарантій”. На ньому пацієнт може побачити скільки грошей та за які послуги отримала та чи інша лікарня за договором з НСЗУ. Така інформація допоможе уникнути маніпуляцій про те, що “держава не виділила грошей”. Адже отримані кошти заклад у першу чергу має спрямувати на надання безоплатних послуг пацієнтам.
Щодо медичної допомоги пацієнтам з коронавірусом, на спеціальному дашборді можна побачити перелік лікарень, які госпіталізують таких пацієнтів. Також можна знайти дані щодо залишків ліків, необхідних для боротьби з COVID-19 і які пацієнт може отримати безоплатною. Цей дашборд має назву “Інформація про залишки лікарських засобів, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню COVID-19”.
Для тих пацієнтів, які не мають доступу до електронних інструментів, або не мають навик користування ними, працює контакт-центр НСЗУ. За коротким безкоштовним номером 16-77 також можна отримати інформацію, про те, як обрати лікаря, в якій лікарні отримати послугу та багато іншого.